Aristo’nun evrenin, Toprak, Su, Hava ve Ateş gibi dört temel unsurdan oluştuğu şeklindeki
öğretisi, daha sonra bilim karşıtlığının ya da ortaçağ karanlığının sembolü
haline gelmiştir.
Ancak, o zamanlar
henüz maddenin Halleri ve Yapı Taşları ayrımının yapılamadığı;
Aristo’da söz konusu olanın maddenin
halleri olduğu düşünülürse, Aristo’nun hiç de saçma şeyler söylemediği
görülür. Aristo, maddenin dört halini belki henüz kavramlarla değil ama
imgelerle ifade ediyordu. Maddenin dört hali vardır: Katı, Sıvı, Gaz, Plazma.
Aristo’nun Toprak, Su, Hava, Ateş’i bu dört halin, somut imgelerle ifadesinden
başka bir şey değildir.
Biz de bu yazıya Müslüman, Türk, Demokrat ve İnsan başlığını
koyarken, Aristo gibi kavramlar yerine imgeleri kullanıyoruz. Yoksa bu
başlıktaki “Müslüman” yerine “İnanç” ya da “Din”; “Türk” yerine “Millet” ya
da “Milliyet”, “Demokrat” yerine “İdeoloji”
veya “Politik görüş” ve “İnsan” yerine de bir “Canlı Türü” diye yazabilirdik.