Özgül Durumun Doğru Tespitinin Önemi
Hedefleri ve araçları doğru tespit edebilmek için,
öncelikle verili durumun özgül
niteliğini, güçlerin yer alışını; buna bağlı olarak o verili anda (momentte),
yakalanacak ana halkayı, vuruş yeri ve yönünü doğru tespit etmek, hayati önemdedir.
Aksi takdirde, insan bütün iyi niyetine rağmen, nesnel olarak, farkında bile olmadan, öznel
olarak aslında karşı olduğu güçlerin yanında yer alabilir ve onlar hizmet
edebilir.
Girişimimiz, bu seçimlerin son derece özel, olağanüstü özgül
niteliği üzerinden kurulmuştur.
Referandum Olmayan Bir Referandum
Çünkü bu seçim, hem seçim barajı diye bir hukuki ve politik
bir engel; hem HDP gibi bir partinin bu engeli aşmanın kıyısında bulunması; hem
bu seçimlerin Erdoğan’ın istediği tek kişi diktatörlüğü için bir referandum
özelliği taşıması nedeniyle, olağanüstü özel bir seçimdir; referandum olmayan bir referandumdur.
Bu özgül niteliği nedeniyle HDP’ye verilen oy, sadece HDP’ye
verilen bir oy değil; bir referandum’da başkanlık sistemi ve kişi diktatörlüğüne
karşı bir oydan çok daha fazla ağırlığı olan, belki binlerce oy anlamına gelmektedir.
HDP’ye Oy Vermek İçin HDP’li Olmak Gerekmiyor
Bu seçimlerin referandum niteliği nedeniyle, HDP’ye oy
vermek için, HDP’li olmak, onun politikalarını benimsemek gerekmiyor
Pek ala HDP’yi benimsemeyen birisi de, sırf Erdoğan’ın
hedeflediği kişi diktatörlüğüne giden rejimi engelleyebilecek en etkili araç
olduğu için HDP’ye oy verebilir ve vermelidir.
Bu Özgüllüğü Görmemenin Nesnel Sonuçları
Bu seçimlerin, bu özgül niteliği görmemek, görmezden gelmek
veya gözlerden gizlemek otomatik olarak kişiyi o diktatörlüğün destekleyicisi
durumuna düşürür.
Örneğin son günlerde bizim Birleşik Haziren Hareketi’ne
yönelik eleştirilerimiz karşısında “Bunlarla
niye uğraşıyorsun, oyları nedir? Enerjine ve zamanına yazık. Uğraştığına
değmez. Bırak ne halleri varsa görsünler” diyen arkadaşların da tam
anlamadığı budur.
Bizim kimsenin kişiliğiyle sorunumuz yok. Biz Hazirancıların
bireyler olarak, iyiliğini istiyoruz;
onların iyi niyetinden şüphe etmiyoruz. Eğer kişi olarak iyi niyetlerinden en
küçük bir kuşkumuz olsa onlara düştükleri durumu gösterip, ikna etmeye çalışmaz;
onların politik duruşları ve fikirleriyle
mücadele etmezdik. Bizim eleştirilerimizi bizim iyi niyetimizin bir
kanıtıdır aslında.
Hazirancılar Nesnel Olarak Erdoğan’ı Desteklemektedirler
Onlar bugün, bu seçimlerin özgül niteliğini görmedikleri,
göremedikleri için öznel niyetlerinin aksine Erdoğan’la aynı safa düşüyorlar;
bunu onlara göstermeye çalışıyoruz. Bu nedenle HDP’ye oy vereceğim deyip de “CHP
de olur HDP de olur” diyenlerle aynı safta olmak bir çelişkidir. CHP ve HDP’yi
aynı kefeye koyup ikisine de oy verilebilir demek, bu özgül niteliği atlamanın
en somut örneğidir.
Girişimin Özgül Niteliği
Bu seçimlerin bu özgül niteliği olmasaydı, büyük çoğunluğu
HDP’li veya ona sempati duyan; HDP’ye oy verilmesini isteyen insanlar olarak,
pek ala, HDP savunmasına ve tanıtılmasına dayalı; HDP’nin programı ve
stratejisi üzerinden bir faaliyet götürebilirdik.
Girişimimizin özgül niteliği, bu seçimlerin referandum
karakterini doğru tespit etmiş olmasındadır.
Ve bu referandumda, Erdoğan’ın kişi diktatörlüğüne gitme
planını engellemenin en etkili yolunun HDP’ye oy vermek olduğu bizim
çalışmamızın ana eksenidir.
Görevini bu özgül karakter üzerinden belirlemiş ve
çalışmasının ağırlığını bu noktaya yoğunlaştırmış ikinci bir girişim
bulunmamaktadır.
Muhatap, Dil ve İçeriğin Özgül Niteliği
Tabii seçimlerin özgül niteliğinin (Referandum karakteri);
ve görevlerinin (HDP’ye Oy Vererek Hayır) böyle belirlenmesi girişimin
çalışmasının Hedef Kitlesini
(muhatabını) ve İçeriğini
(muhtevasını, söylenecek sözü) de diğer HDP’ye oy isteyen girişimlerden
farklılaştırmaktadır.
Örneğin HDP çıkıp da “bizi
beğenmiyorsan da bize oy ver” diyemez.
Elbet diyebilir ama bu pek uygun olmaz, yakışık almaz; zımnen
kendi programını savunmaktan vazgeçme gibi bir anlama gelir.
Girişimimiz ise, “HDP’yi
sevmiyorsan da, beğenmiyorsan da HDP’ye oy ver çünkü (….)” demektedir ve
demelidir.
Bu ikisi aynı zamanda birbirinden tamamen farklı muhataplar, yöntemler, diller, argümanlar ve ağırlık noktaları demektir.
Bu ikisi aynı zamanda birbirinden tamamen farklı muhataplar, yöntemler, diller, argümanlar ve ağırlık noktaları demektir.
Hedef Kitle (Muhataplar)
HDP’nin hedef kitlesi, iyi kötü kendisiyle aynı genel
amaçları paylaşan bir kitledir. Bu onun işini daha kolaylaştırır. Ama aynı
zamanda onun için bir handikaptır da. Çünkü belli bir kitlenin dışında alıcısı
pek olmaz.
Örneğin, “Muhafazakar Müslüman” veya “Mütedeyyin” gibi
tanımlanan ve AKP’ye oy veren geniş bir kitle, HDP’nin programında ifade edilen
demokratik özlemlere kapalıdır. Çünkü kendisi kendini Türk ve Müslüman gördüğü
için, zaten imtiyazlıdır ve devletin Türklük ve resmi Müslümanlıkla tanımlanmış
olmasından dolayı bir ezilme ve gayrı memnun olma durumu hissetmemektedir.
HDP ise ister istemez öncelikle bu nedenlerle ezilen
durumundakilerin sorunlarına yönelmiştir. Onları kazanmak zorundadır, çünkü
onlar onun söylemine karşı en hassas olanlardır. Zaten onların sözcüsüdür;
Onların memnuniyetsizliğinin ifadesidir.
Egemen kitle ise, HDP’ye kapalı olabilir, demokratik
özlemlere kapalı olabilir; dolayısıyla onların alıcılarının frekansları HDP’nin
yayınlarının frekansıyla uyuşmayabilir.
Ama aynı kitle, tam da konumlarının riske girdiğini
görebilir. Örneğin pek ala barış sürecinin bitmesinden korku duyuyor olabilir; örneğin
Erdoğan’ın dengesiz davranışlarının toplumu çok gerdiğini görüyor olabilir. Bunu
görüşler zaten en tepede bile bir şekilde AKP içindeki çatlaklarda; hükümet
Erdoğan gerelemlerinde; Arınç’ın uyarılarında; Gül’ün kenara çekilerek
protestolarında bir şekilde ifadesini de bulmaktadır. Geniş kitle ise bunu her
türlü mevki, imtiyaz gibi kaygılardan azade olarak daha derinden hissediyordur.
Örneğin bu diğer seçimlerden çok yüksek olan kararsız oranında da
yansımaktadır.
Bu nedenle çok geniş bir kesim, hem bunları engelleyecek;
hem de tekrar 90’ların özel savaş rejimine dönmeye de yol açmayacak bir çıkış
yolu arayışında olabilir.
Ve böyleleri çok büyük bir kesim oluşturmaktadır.
HDP’ye Sempati Duymadan HDP’ye Oy Vermek
Bu İşte bir yanıyla bizim hedef kitlemizin bir bölümü,
HDP’ye karşı büyük ölçüde sağır, ne yaşam tarzıyla, ne ideolojisiyle vs. HDP’ye
pek de iyi bakmayan çok geniş bir kesimdir.
Hedef Kitlemiz, herhangi bir şekilde HDP’ye sempati
duymayan, ama Erdoğan’ın tek kişi diktatörlüğüne gidişten ve bunun muhtemel
sonuçlarından da korkan AKP’li, CHP’li veya Partisiz kesimlerdir.
Örneği, Tecrübesi ve Örgütü Olmayan Bir Girişim
İşin kötüsü bu hedef kitleye erişmek için daha önce ne bir
örnek; ne bir örgüt, ne de daha önce böyle bir tecrübe vardır.
Çok kısa zamanda kökleşmiş bir örgütün verimli çalışmasına
ulaşmak ve muhataplarımızın dilini; hatta neler yapacağımızı da bizzat iş
içinde öğrenmek zorundayız.
Gerek HDP’nin kendi çalışması; gerek “HDP Seçim Gönüllüleri”, gerek “10dan
Sonra” gibi girişim ve çalışmaların işi nispeten daha kolaydır. Çünkü onlar
HDP üzerinden veya HDP’nin programı gibi bir program üzerinden çalışma
yapacaklardır.
Bizim ise, HDP’ye oy vermeye ikna çalışmasını, bu seçimlerin
bir plebisit niteliği olması nedeniyle, HDP’ye en uzak kesimleri HDP’ye oy
vermeye ikna etmek (veya en azından AKP seçmeniyse, sandığa gitmeyerek dolaylı
olarak yüzde on için gerekli mutlak sayıyı düşürmeye ikna etmek) üzerinden
yapmalıyız.
Öznesiz ve Boş bir Alan
Bu alan bomboş
bulunuyor. Kimse bu işi üstlenmiş değil.
Şöyle garip bir durum var: Bu seçimlerin özgül niteliğin
ortaya çıkardığı görevi yapacak özne yok.
Girişimimiz bir bakıma bu boşluğu doldurmaya çalışıyor.
Yani bizlerin çalışması seçimlerin sonuçları bakımından
hayati önemde olabilir.
Aynı Özü Farklı Dillerle, Farklı Sorunlar
Bağlamında Savunmak
Hedef kitlenin bu özgül niteliği, bizim her birinin çok
farklı dili, söylemi, varsayımları olan bir kitleyi hedeflediğimiz, standart
bir söylemle yetinemeyeceğimiz anlamına da gelmektedir.
Örneğin bir CHP’liye getirilecek argümanlar ve dil farklı
olmalıdır; bir AKP’liye getirilecek argümanlar ve dil farklı olmalıdır; bir Sünni’ye
farklı, bir Alevi’ye; bir Türk’e farklı, bir Kürt’e farklı.
Ama öte yandan, bu fark
biçimsel olmalı, özünde hep aynı
şey söylenmelidir.
Piktogramlar Gibi Bir öz
Bunu Çin’in piktogram alfabesine benzetebiliriz. Çinin
piktogram yazısının özelliği şudur: herkes kendi dilinde o işareti farklı
sözcüklerle karşılar ama aynı şeyi anlar. Çin’de onlarca farklı dil olmasına
rağmen bunlar sözle anlaşamazken yazıyla pek ala anlaşabilirler. Çünkü
işaretler herkes için aynı anlamdadır.
Bunu tıpkı bugün umumi yerlerde görülen, yaygınlaşmış,
uluslar arası standardı olan, tuvalet, kaçış yolu, çıkış, giriş, bagaj gibi
piktogramlara da benzetebiliriz.
Globalleşme ve ortak bir dil ihtiyacı, insanların dili ne olursa
olsun aynı şeyi anlamalarını sağlayacak piktogramların geliştirilmesine ve bir
standart oluşturulmasına yol açmıştır.
İşte, tıpkı piktogramlar gibi, farklı dillerle ama aynı özü
ifade edecek bir çalışma gerekmektedir.
Bizim çalışmamızın piktogramları sözün özüdür. O
piktogramların farklı dillerdeki karşılıkları ise, sözün biçimidir.
Farklı Çalışma Stratejileri
Biliniyor her türlü çalışmada esas verimli olan birebir
ilişkidir; futbolcu deyimiyle “adam adama markaj” (kadın kadına veya kişi
kişiye) çalışmasıdır. Etkili olan insanlarla somut ilişkidir.
Örneğin on bin insana bildiri dağıtın bir tek oy
alamazsınız.
Ama yüz insanın evine bir çay içmeye gidin, (bu memlekette
hala insanlar kapısını çalanı evine alır ve bir çay ikram eder) en az on kişinin
dedikleriniz üzerine düşünmesi ve en az bir kişinin oy vermesi kesin gibidir.
Bu tür çalışma biraz memeli hayvanlarda yaygın üreme
stratejisi gibidir. Az miktarda yavruya büyük bir emek verilir. Ama büyük verim
alınır. Buna intensif (yoğun) tarım gibi de denebilir.
Bir de, genellikle memeli olmayan hayvanlarda görülen,
yüzlerce binlerce yavru yapıp, bunlardan bir veya ikisinin sağ kalması
üzerinden nesli sürdüren strateji vardır. Buna da Ekstansif (yaygın) tarım gibi
de denebilir.
Her ikisi de yerine ve zamanına göre doğru ve başarılı bir
strateji olabilir.
Farklı Stratejilerin Kombinasyonu ve Ağırlıkları
Biz bu iki stratejinin iyi bir kombinasyonunu yapmak ve
ikisini bir arada kullanmak zorundayız.
Çünkü hedef kitlemizin niteliği bizi buna zorlar. Örneğin bir
AKP’liye bir CHP’liye hitap eden dil ve argümanlarla herkese bir şey
anlatılamaz.
Bu da muhatapların hangi eğilimde olduğunu, hangi dille
konuşmak gerektiğini bilmeyi, bu da yakın bir ilişkiyi ve doğrudan bir teması
gerektirir.
Yani biraz memeli hayvan üreme stratejisi gibi intensif tarım
gibi bir çalışma gerekiyor seçim çalışmalarında.
Öte yandan şu an gücümüz çok sınırlı olduğundan, önümüze
koyduğumuz görevleri yapabilmemiz için geniş bir girişimci kitlesi gerekiyor.
Bu girişimcileri ise sadece kendi yakın ilişkilerimizle
fazla geliştirme ve belli bir havuzun dışına çıkabilme olanağı yoktur.
Farklı Aaşama ve Alanlarda Farklı Stratejilerin Ağırlığı
O halde şimdi, seçim çalışması yapacak girişimin hazırlıklarında,
olabildiğince yaygın (Çok yumurta yapar ama yavrularına pek bakmayan bir canlı
gibi); ekstansif tarım gibi bir strateji uygulamak gerekmektedir.
Bu iki stratejiyi ağırlıkla uygulanması gereken alanlara ve
zamanlara göre şöyle de tanımlayabiliriz
7 Nisan - 7 Mayıs
arası ilk bir aylık Hazırlık Dönemi’nde
ağırlıklı olarak İnternette, ekstansif,
yaygın, bol yavru stratejisi
7 Mayıs – 7 Haziran
arası ikinci bir aylık Seçim
Çalışmaları Dönemi’nde, ağırlıkla internet dışında intensif, yoğun, memeli hayvan stratejisi
Dönemlerin Özgül Görevleri
Çalışmayı iki döneme ayırmak gerekiyor.
Hazırlık Dönemi: diyelim ki 7 Nisan 7 Mayıs arası bir aylık
önem
Esas Çalıma Dönemi: 7 Mayıs 7 Haziren arası bir aylık dönem.
Hazırlık Dönemi: yaygın bir ilişkiler ve çalışacaklar ağının
kurulması. Malzemelerin hazırlanması, Asgari bir örgütlenmenin sağlanması
olarak tanımlanabilir. Ağırlık Girişimin
yaygınlaşması ve ağın kurulmasındadır. Bu dönemin esas ağırlık noktası
ister istemez İnternet (Sanal Uzay) olacaktır.
Esas Çalışma Dönemi ise, bu hazırlıklar sonucunda; özellikle insanlara, evlere, bölgelere yönelik
çalışma olmalıdır. Ağırlık noktası Fiziki
Uzaydır.
Elbet bu iki alan ve çalışmayı mekanik olarak birbirinden
ayırmak olanaksızdır. Birlikte ve aynı anda yürütülmelidir. Burada genel bir eğilimden,
nispi bir ağırlıktan söz ediyoruz.
İntensif (yoğun) Seçim Çalışmasının Araç ve
Yöntemleri
Kişilerin birebir ilişki ile veya sözlü olarak neler yapabileceği
(Ev ziyaretleri, kişisel konuşmalar vs.) binlerce faktöre ve o kişinin yeteneğine
de bağlıdır.
Bunu herkes zaten kendince yapıyor ve yapmalıdır. Ne var ki,
bu çalışmayı belirleyemeyiz ve planlayamayız.
Ama bunun için bir bakış, argümanlar, malzemeler sunabiliriz.
Bilindiği gibi amacın doğru kavranması, en iyi haberleşmeden
daha iyi bir uyum ve koordinasyon sağlar.
Planlanabilir ve Ölçülebilir Hedefler
Ama birebir doğrudan ilişkide daha ölçülebilir,
planlanabilir bir şeyler yapabiliriz.
Örneğin üç girişimcinin olduğu her şehir ya da semtte, bir
ay boyunca her hafta sonu (4 kere) bir yerde bir enformasyon standı; ilişki
sergisi veya tezgahı açıp en azından 6 saat onu açık tutmayı planlayabilir;
hedef olarak koyabilir ve denetleyebiliriz..
Bu türden hedefler belirleyebiliriz.
Belirleyebileceğimiz mütevazı ama pek ala verimli olabilecek
bir yöntem de şudur:
Örneğin kişi ve hanelere, eğilimine uygun olarak, neden
HDP’ye oy vermesi gerektiğine dair bir
isme yazılı mektupla ulaşmak.
En azından böyle bir hedef belirleyebilir ve ilk bir ayda bunun
alt yapısını oluşturmaya çalışabiliriz.
Biraz Hayal Kuralım
Şu an çok hayal gibi görünebilir ama diyelim ki, girişimci
sayısını 10.000’e çıkardık.
Her girişimci 100 kişi ya da haneye ulaşıyor.
Böylece 1.000.000 kişi ya da haneye, isme ve eğilimlere denk
gelebilecek bir mektup veya broşür gibi bir “aydınlatma fişeği” atmayı hedef
alalım.
İsme Yönelik İçerik Olarak Farklı 1.000.000 Broşür-Mektup
Bu sadece bir niceliktir. Bu nicelik içinde şöyle farklı biçimler
olması gerekir:
En azından
·
Erdoğan’ı sevenler için, eğer Erdoğan’ı gerçekten
seviyorlarsa, iyiliğini istiyorlarsa, niçin Erdoğan’a oy vermemeleri gerektiğini
·
AKP’liler için, eğer gerçekten AKP’nin iyiliğini
istiyorlarsa, niçin AKP’ye oy vermemeleri gerektiğini
·
CHP’liler için, gerçekten CHP’nin etkili
olmasını istiyorlarsa niçin CHP’ye oy vermemeleri gerektiğini
·
Tarafsızlar İçin, tarafsız olmanın neden HDP’ye
oy vermeyi gerektirdiğini vs…
açıklayan, son derece özlü, ikna edici, yoğun, sade aynı
zamanda biçimsel olarak güzel çok iyi broşürler hazırlamalı ve bunları
muhataplarına ulaştırmalıyız. (örneğin bir DINA 4’ün yatay olarak üçe kıvrılmış
hali gibi veya başka malzemeler hazırlamalıyız ve hazırlayabiliriz.)
Doğru Yerde Doğru Şöyi söyleyen 10.000.000 Sticker
Benzer şekilde en azından akıllıca, sarsıcı, düşündürücü, slogan,
deyiş, grafik gibi şeyler içeren 10.000.000 Sticker’i insanların dikkatini
çekecek yerlere yapıştırabiliriz.
Bunu en azından ulaşılacak hedef olarak belirlemek bizim
diğer çalışmaları da buna bağlı olarak planlamamıza olanak sağlar.
Çalışmalar ilerledikçe, başarı yakalandıkça bu hedef
yükseltilip, on milyonlara bile ulaşılabilir. Ya da tersine geriye doğru düzeltmeler
de yapılabilir.
Bu Hedefe Ulaşmak İçin Gerekli Güçler
Şu an 200’e yakın girişimci ve grup üyesi var.
10.000 girişimci ve grup üyesine ulaşmak mümkün müdür?
Evet mümkündür.
Çünkü çok geniş bir kesim, HDP’ye sempati duymakta ama gerek
ilişkisi olmaması; gerek kendini tam orada bulamaması, gerek siyasi örgütlere
duyduğu güvensizlik vs. gibi akla gelebilecek bin bir nedenle HDP’nin çalışmalarına
katılamamakta veya katılmamakta, ama bir şeyler yapmak da istemektedir.
Hatta herkes kendince tam da bizlerin yapmaya çalıştığımız
şeyi yapmaya çalışmaktadır.
Zaten yapmamız gereken ve yapmaya çalıştığımız da bunları
bir ağ halinde birleştirmeye çalışmak; bunun için kolaylaştırıcılık yapmaktır.
Bu girişim ve grup, bu hem sınırını çok geniş (diktatörlüğe karşı referandum) çekmesiyle, hem hiyerarşik olmayan ağ yapısıyla, hem inisiyatife dayanması ve teşvik etmesiyle en uygun yerdir.
Bu girişim ve grup, bu hem sınırını çok geniş (diktatörlüğe karşı referandum) çekmesiyle, hem hiyerarşik olmayan ağ yapısıyla, hem inisiyatife dayanması ve teşvik etmesiyle en uygun yerdir.
Sorun bu insanların
·
Bu grubun varlığından haberdar olmasıdır;
·
Burada işe yarar bir şeyler yapılmaya
çalışıldığını görmesidir;
·
Burada gerçekten de bir ağ yapısı olduğuna ikna
olmasıdır.
Girişimci Potansiyeline Nasıl Ulaşılabilir?
Peki, bu insanlara nasıl ulaşabiliriz? Bunun için hangi
araçlarımız bulunmaktadır?
Bunun için elimizdeki en etkili araç internettir. Özellikle
de sosyal medyadır.
Şu an itibariyle Sosyal Medya’daki durumumuz nedir?
Sosyal Medya elbet çok geniş bir alan. Google + (Facebook’un
daha iş hayatına dönük olanı gibi); Instagram (fotoğraf paylaşma) gibi daha bir
yığın alan var.
Ama biz en bilinen iki alanı (Facebook ve Twitter) ele
alalım.
Sosyal Medyadaki Durum
5 Nisan 2015 itibariyle durum şudur:
·
Bütün çalışmaları esas olarak yürüttüğümüz ve
yürüteceğimiz e-mail Grubu’nun 188
üyesi bulunuyor. Yani şu an Girişimci sayısı 200’e yakın. (https://groups.google.com/d/forum/hdpye-oy-ver)
·
Facebook’ta açılmış bulunan HDP’ye Oy Ver Grubu’nun 807
üyesi bulunuyor (bunlar en yakın potansiyel girişimcilerdir) (https://www.facebook.com/groups/hdpyeoyver)
·
HDP’ye Oy Ver
Sayfasını şu ana kadar 3203
kişi beğenmiş. (Bunun 913’ü bu hafta beğenmiş) (https://www.facebook.com/hdpyeoyver
)
·
Twitter’de ise HDP’ye oy Ver’i izleyen sayısı 130
(@hdpyeoyver)
·
Ayrıca Google’de HDP’ye Oy Ver adıyla hesap
açıldığı için, Blog (http://hdpye-oyver.blogspot.com.tr/)
, Youtube vs. hesapları da var. Ama bunlarda henüz hiçbir faaliyet yok.
Değerlyendirilmeyen Potansiyeller
Görüldüğü gibi eğer Facebook’taki potansiyel iyi değerlendirilse,
şu an grubun 1000 üyeye yaklaşması sorun değildir. Çünkü 807 kişi Facebook
grubuna üye olmuştur. Bunlar çalışmaya sempatiden öte bir ilgi duymuşlardır. E-mail
grubuna kolaylıkla da üye olup çalışmalara katılabilirler.
3203 kişi sayfayı beğenerek, çalışmamıza sempatiyle
baktığını ifade etmiştir. Bunlardan da muhakkak ki çalışmaya katılacaklar
olabilir.
Twitter ise en başarısız kullanılmış alan. Şimdiye kadar iyi
bir çalışmayla binlerce izleyicisi olabilirdi.
Yani aslında şimdiye kadar şu bir iki hafta içinde iyi ve
efektif çalışılmış olsaydı, şimdi bu grubun 1000’e yakın üyesi olabilirdi. Maalesef
sadece potansiyeller iyi değerlendirilemediği için 200’e yaklaşılabilmiş
bulunuyor.
(Ayrıca değerlendirilmemiş ve değerlendirilememiş herkesin
adres defterinde bulunan isimleri davet etmesi gibi ekstra olanaklar da var.)
Ulaşılabilir Somut ve Nicel Hedefler
Şimdi 1000 ile başlıyor olabilseydik. Bir ay içinde (7
mayıs’a kadar) 10.000 üyeye ulaşmamız işten bile olmazdı. Bu hala ulaşılabilir
bir hedeftir.
10.000 kişinin ise, bir ayda (7 Mayıs - 7 Haziran arası) 100’er
kişiye (haftada 25 çok mu?) veya haneye ada yazılı broşür ya da mektup yollama
hedefine ulaşılabilmesi işten bile değildir.
Yani 1.000.000 kişi ya da haneyle direk, isme hitap eden,
yazılı ya da sözlü bir kontak kurulmuş olabilir.
Herkes pekala rahatlıkla bir ayda 1000 stickeri (haftada 250 sticker, günde 50 kadar sticker)
bir yerlere yapıştıramaz mı?
Böylece 10.000.000. gözle temas yapılmış olabilir.
Kaynaklar
Şöyle bir soru sorulabilir. Bu kadar sticker veya broşür
parası nereden bulunacak?
Birincisi. Bugün neredeyse herkesin evinde bir mürekkepli ya
da laser yazıcı bulunuyor.
Bu yazıcılarla renkli bile broşür bile basmak mümkündür. Bir
DINA4 kağıt pek ala uygun biçimde kıvrılarak ve uygun bir düzenlemeyle bir
broşür haline getirilebilir.
Sticker’e gelince. Arkası yapışkanlı etiketler satılıyor.
Bunlar çok bir para tutmuyor. Bunlardan alınarak, yine yazıcı ile basılarak,
pek ala bir araya geldiğinde çok büyük rakamlara ulaşan sticker üretilebilir.
Broşür ve Stickerlerin içeriği
Önemli olan Broşür ve Stickerlerin içeriğinin ne olacağıdır.
Grubun esas işlevi bu noktada ortaya çıkmaktadır zaten.
Grupta Broşürler, stickerler, videolar, diğer yazılı ve
sözlü paylaşımlar vs. için. Fikir ve
Öneri Listeleri oluşturulur.
Bu listelerden birçok yeni fikirler de çıkar ve bunların zaten
en çok puan alanları en, güzelleri yine oydaşmayla seçilir. Elbet bunları
kullanmak zorunlu olmaz, isteyen istediğin de kullanır ama el altında bir fikirler,
sloganlar, porolalar için bir “banka” olur
Aynı şekilde, broşür ve stickerler için, konu ve yazılara
denk de olan birçok grafik üretilebilir.
Böylece çok çeşitli, herkese hitap edebilen, her ihtiyaca
uygun, herkesin ihtiyacına göre seçip, indirip hemen yazıcısında basabileceği
hazırlanmış bir araçlar katalogumuz olur. İsteyen ihtiyacına uygun olanı,
istediği gibi çoğaltabilir ve dağıtabilir.
Bunlar Asgarisi
Tabii bunlar yapılabileceklerin asgarisidir.
Ayrıca toplantılar tertip edilebilir.
Sergiler açılabilir. Enformasyon ve kontak masaları
kurulabilir.
Şu an akla gelmeyen daha birçok şey yapılabilir.
Girişim Üyelerinin İlk Elde Yapması Gerekenler
İlk elde bu grubun üyesi olan herkesin Facebook grubuna da
üye olması; Facebook sayfasını beğenmesi; Twitter’de izleyici olması gerekiyor.
İkinci olarak, herkesin
a)
Adres defterinde olanlara, bu girişimin gerekçesini ve
amacını açıklayan, bu çalışmaya katılmak için e-mail grubuna davet eden bir
maili özel bir mektupla yollaması gerekiyor; (Bunun için bir mektup taslağı
veya şablonu da hazırlanabilir. İsteyen alıp kendine göre değişip
kullanabilir.)
b)
Herkesin, Facebook arkadaşlarını ve facebook grubundaki
üyeleri tıklayarak, en azından onun içinde tanıdıklarına, birer kişisel mesaj
ile yine aynı şeyi yapması gerekiyor;
c)
Benzer şekilde Sayfayı beğenenler içinde de tanıdıklarına
yine aynı şekilde kişisel bir mektup yazıp yine girişime ve e-mail grubuna
davet emmemiz gerekiyor.
Yani özetle, aslında gerçek seçim çalışması olarak
yapacağımız, adam adama çalışmayı, sanal ortam aracılığıyla bir şekilde yaparak
girişimci sayısını binlere ve on binlere çoğaltmamız gerekiyor.
Eğer bunları yaparsak kısa zamanda 1000 rakamına
ulaşabiliriz. Ondan sonra da 10.000’e ulaşmak daha kolay olur. Bu gibi çalışmalarda
büyüklük arttıkça büyüme hızı da belli bir doygunluğa gelinceye kadar geometrik
bir biçimde artabilir.
Bakarsan Bağ Bakmazsan Dağ Olur
Tabii bütün bu çalışalar olurken bu sayfaların iyi bir
bakımı da gerekiyor.
Örneğin, grup sayfamızı, “Neden HDP’ye y veriyorum ve neden verilmelidir?” konulu
açıklamalara ayırdık. Ama alışkanlıkla birileri sürekli bununla ilgisiz
paylaşımlar yapıyor.
Bir veya bir çok arkadaş (ki isteyene yönetici yetkisi de
veriyoruz.) bunları hemen temizleyip uygun olmayan paylaşımları yapanlara nazik
bir mektupla buranın spesifik görevlerini hatırlatabilir. Onları çalışmalara
davet edebilir.
Her üyeyi, neden HDP’ye oy vereceğine ilişkin bir açıklama
yazıp grup sayfasında paylaşmaya davet edebilir.
Üyelere, tek tek ve sık sık arkadaşlarını girişime ve gruba davet etmelerini hatırlatabilir.
Üyelere, tek tek ve sık sık arkadaşlarını girişime ve gruba davet etmelerini hatırlatabilir.
Bu tür gönüllü arkadaşlara ihtiyaç var.
Bakansan bağ olur, bakmazsan dağ olur.
Yoğun ve Birebir Seçim Çalışması Yapacaklar İçin Yoğun ve Birebir Çalışma
Her bir sosyal medya izleyicisini, aktif bir girişimci ve
e-mail grubu katılımcısı haline getirmek için, tıpkı sokak çalışması gibi bir
çalışma yapmak gerekiyor.
Ayrıca hemen her şehrin, bir HDP veya HDP’ye oy isteyen
seçim çalışması yapmaya yönelik grupları veya sayfaları var. Onlara üye
olunabilir. Onlarla mesajlar paylaşılabilir. Oradaki insanlar bu çalışmaya da
davet edilebilir.
Bu olanakları herkesin kendisinin yaratıcı bir şekilde
kullanması gerekiyor.
İlk elde 1000 ve Mayıs başında da 10.000 girişimciye
ulaşabilmek hayal değildir ve sadece şu yukarıda dediklerimiz yapılsa bile
kolaylıkla erişilebilecek bir hedeftir.
Ancak bunlar işin nicelik kısmı.
İçerik İçin neler?
Aynı zamanda birçok başka işler de yapmamız gerekiyor. Hem
esas çalışmaya başlangıç ve hazırlık anlamında hem de aynı zamanda girişimcileri
genişletmek ve onların çalışmalarına bir temel oluşturup imkanlar bulmak
anlamında.
Sadece aklıma gelen birkaç fikri yazayım.
#Hashtaglar
Öncelikle gerek Twitter, gerek Facebook hashtag denen parolalar kullanılabiliyor. O parola çok
kullanıldığında otomatikman üste çıkıyor ve çok daha geniş çevrelere ulaşma,
onların dikkatini çekme ve etkileşimde bulunma olanağı ortaya çıkıyor.
Özellikle HDP’ye oy verilmesini isteyen tüm girişim ve çamlaşmalarla
ortak hastaglar kullanmak çok etkili olabilir.
Mesela şu an şu iki hashtag Twitter'de en üstte görünüyor:
Bizzat girişimin ismi hashtag olarak da kullanılabilir.
#HDPyeOyVer
#BarajıYık
#DiktatörüDurdur
#BarışıSürdür
Veya bunların çeşitli kombinasyonları.
Videolar
Örneğin her gün, bir bilinen kişinin, neden HDP’ye oy vereceğini
ve vermesi gerektiğini açıklayan, birkaç dakikalık bir video çıkarıp, bunu
Youtube sayfasına koyup paylaşabiliriz.
Diyelim ki önümüzdeki bir ay içinde 30 meşhur kişinin
videosunu paylaştığımızda binlerce kişiye ulaşmış, hem bir tür seçim çalışmasını
şimdiden yapmış oluruz; hem de yepyeni insanlar girişime katılabilir.
Kısa filmler
İçimizde sinemacı veya başka yaratıcı arkadaşlar küçük kısa
filmler yapabilir.
Besteler
Varsa besteciler beste yapabilir.
Caps, Stencil Sticker
Bundan başka, özellikle genç kuşakların kullandığı CAPS,
STENCİL, STİCKER var.
Bunlar ucuz, herkesin yapabileceği, etkili olabilir araçlar.
Örneğin hergün zekice Capslar çıkarılabilir veya çıkmışlardan
bulup, seçip bunları paylaşabiliriz.
Her gün bir stencil çıkarabiliriz.
Her gün bir sticker için bir söz veya grafik çıkarabiliriz.
Herkesin sayfasında Kapak resmi olarak kullanabileceği girişimi
de tanıtan grafik ve resimler çıkarabiliriz.
İnci taneleri
Bunların içeriği olabilecek malzemeleri grubumuzda üretebilir
veya Twitter, Facebook’taki paylaşımlardan bulabiliriz.
Paylaşımların çoğu pek bir şey ifade etmese de içlerinde
inci tanelerine de rastlanıyor. Sadece bu inci tanelerini ayıklayarak birçok
etkili şeyler yapılabilir.
Günün Sözleri
Her gün bir kelime seçip, günün sözü diyerek o sözcük üzerinden
insanları HDP’ye oy vermekle ilgili bir parola, biz deyiş vs. üretmeye
çağırabiliriz.
Örneğin bu günün sözü “imkansız” olur.
Herkes imkansız sözcüğünün içinde geçtiği ve bu sözcüğün
hashtag olarak kullanılabileceği cümleler kurar. Bunlar içinde muhakkak ki
yaratıcı olanlar, çok tutulup, paylaşılıp hızla yayılanlar olacaktır.
Görüldüğü gibi yapılabilecek çok geniş bir işler yığını
bulunmakta ve biraz dikkatle herkes bunu yapabilir.
Bu çalışma ile hem sonraki esas çalışma için bir malzeme,
altyapı, ilişkiler, argümanlar üretilmiş olur; hem bizzat bu çalışma bir tür
seçim çalışması yapılmış olur.
Kullanım talimatnameleri
Ama bütün bunların efektif olarak yapılabilmesi için, çok
basit şeyleri bile öğretmek de gerekiyor. Yani bir yanıyla “kullanım
talimatnameleri” de hazırlamalıyız.
Örneğin bir facebook grubu üyesine nasıl özel mesaj
yazılabilir gibi.
Gönüllüler
Blog – Kim üstlenecek, Kimler onun bakımını yapacak?
Youtube – Kim üslenecek, kimler bakımını yapacak?
Facebook Sayfası kim üstlenecek kimler bakımını yapacak?
Facebook Grubunu kim üstlenecek kimler bakımını yapacak?
Twitter kim üstlenecek, kimler bakımını yapacak?
Fikir ve öneri Listeleri
Hem fikirler için hem de solut işler için öneri listeleri
veya bankaları hazırlamalı. Bütün öneriler orada toplanmalı. Sürekli Olarak
Paylaşılmalı. Girişim çalışmalarına aktif katılmayan başkaları da yararlanır
belki.
Öneriler - Fikirler Listesi (Genel)
Video Önerileri
Sticker önerileri
Stencil önerileri
CAPS önerileri
Çeşitli kesimlere yönelik bildiri ve broşür, metin önerileri
Girişimin Hafızası ve Yeni Gelene Tecrübelerin
Aktarılması
Girişimin Şimdiye kadar yaptıklarını, tecrübelerini özetleyen
ve dipnotlar ve eklerde otantik metirnleri de içeren ve sürekli aktüalite
edilen, her yeni katılana sunulacak bir metin gerekiyor ve birisinin bunu
sürekli yenilemesi, bakımını yapması.
HDP’ye Oy Ver – Barajı Yık – Diktatörü Durdur – Barışı Sürdür Girişimi Bilgileri
Kısa İsim: HDP’ye Oy
Ver
E-Mail: hdpye.oyver@gmail.com
Facebook
Twitter
06 Nisan 2015 Pazartesi
Demir Küçükaydın
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder