10 Mayıs 2024 Cuma

Norman Finkelstein: Filistin İçin Bir Çoğunluk Oluşturun

 Norman Finkelstein, Gazze’de siyonist devletin yürüttüğü soykırıma en doğru noktadan ve açıkça karşı çıkanlardan bir Yahudi.

Finkelstein 21 Nisan’da Columbia Üniversitesi’ndeki Gazze Dayanışma Kampını ziyaret ettiğinde orada bir konuşma yapıyor. Bu konuşmanın metnini Jacobin’den alıp, DeepL ile Türkçeye çevirip paylaşıyorum.

Konuşma ayrıca şu bakımdan da çok ilgi gekici.

Yazılarımı izleyenler biliyorlardır. Ben de hemen her zaman gerçeği savunmak gerektiğini, birleştirici, katılımı yükseltici sloganlar ve biçimler bulmak, karşı tarafı tecrit etmek gerektiğini söylerim ve örneğin, hiç bir slogan, falama, pankart olmadan sessiz ve her gün yapılacak buluşmaların (eylem olmayan eylemlerin)  Türkiye’deki dengleri değiştirebileceği gibi öneriler yaparım.

Ama çocukluk hastalığıyla malul veya aslında çocukluktan ziyade bürokratik bir beyin kireçlenmesine uğramış , kendi sektinin çıkarından ötesini göremeyen sosyalist grup ve partiler hep bildiklerini okurlar. Hiç kimseye hiç bir şey ifade etmeyen rozet sloganlarla aslında fiilen olmayan politik haklarını kullanmaya kalkarlar. Tabii tecrit olurlar ve polisin şiddeti karşısında yalnız kalırlar.

Aslında geniş bir kitle hareketinin oluşmasının önünde fiilen birer engele dönüşürler. Benzer şekilde en geniş kesimleri birleştirecek, karşı tarafı tecrit edecek taktikleri anlamazlar veya karşı çıkarlar.

Finkelstein de eski bir 68’li olarak çıkardığı bizimkine benzer sonuçları gençlerle, onları kırmadan, üzmeden anlatmaya çalışıyor. Okunmaya değer, özellikle sosyalistler ve sosyalistlerle benzer eğilimler taşıyan politik islamcılar açısından.

Demir Küçükaydın

10 Mayıs 2024 Cuma

 

Jacobin’in notu:

Holokost uzmanı ve önde gelen Filistin yanlısı aktivist Norman Finkelstein 21 Nisan 2024 tarihinde Columbia Üniversitesi'ndeki Gazze dayanışma kampını ziyaret etti. Finkelstein öğrenci protestoculara desteğini ve hayranlığını dile getirerek onları Filistin dayanışma hareketine mümkün olan en geniş kitleyi katmaya odaklanmaya çağırdı ve Filistin davası için ifade özgürlüğü ve akademik özgürlüğün hayati öneminde ısrar etti. Sözlerini burada yeniden yayınlıyoruz; transkript uzunluk ve anlaşılırlık açısından düzenlenmiştir.

Finkelstein’in Konuşması

Herhangi bir uzmanlık iddiasında bulunmak istemiyorum ve bu konularda küçümseyici, tepeden bakan ya da her şeyi bildiğini iddia eden biri gibi görünme konusunda her zaman dikkatli olmalıyım. Deneyimlerime dayanarak söyleyebilirim ki en önemli şeyler organizasyon, liderlik ve net hedeflere sahip olmaktır.

Net hedefler temelde iki anlama gelir. Birincisi, bölen değil birleştiren sloganlar. Gençliğimde, sizin yaşınızdayken, o zamanlar Maoist olarak adlandırılan biriydim - Çin'de Başkan Mao'nun bir takipçisi. Onunla özdeşleşen ünlü sloganlardan biri de "Azı yenmek için çoğu birleştirin" idi.

Bu, siyasi mücadelenin herhangi bir noktasında, aklınızda net bir hedefle, çok kişiyi nasıl birleştirebileceğinizi ve az kişiyi nasıl izole edebileceğinizi bulmanız gerektiği anlamına gelir. Açıkçası, sizin hedefiniz olmayan bir amaç ya da hedefle çok sayıda kişiyi birleştirmek istemezsiniz. Hedefinizi aklınızda tutarak, çok sayıda kişiyi birleştirmek ve az sayıda kişiyi yenmek için en iyi işe yarayacak sloganın ne olduğunu bulmalısınız.

Hareketin bir bütün olarak, 7 Ekim'den kısa bir süre sonra, kendiliğinden ve sezgisel olarak, bence doğru sloganı kavramasından memnuniyet duydum: "Ateşkes hemen şimdi!" Bazılarınız geriye dönüp baktığında, bu sloganda bu kadar parlak olan neydi diye düşünebilir. Çok açık değil miydi?

Ama aslında siyasi sloganlar hiçbir zaman açık değildir. İnsanların hareket için yıkıcı olabilecek her türlü yol, patika ve tali yol vardır. Bunun bir liderlik kararı olduğunu sanmıyorum; bu, protestocuların şu anda doğru sloganın "Ateşkes hemen şimdi" olduğunu kendiliğinden, sezgisel olarak hissetmeleriydi.

Ayrıca bence sloganlar olabildiğince açık olmalı, bir hareketi itibarsızlaştırmak için istismar edilebilecek belirsizlik veya yanlış yorumlamaya yer bırakmamalıdır. Mücadele tarihine bakacak olursanız, 1800'lerin sonlarına kadar uzanan meşhur bir slogan vardı: "Sekiz saatlik iş günü". Bu açık bir slogandı.

Daha yakın bir tarihte, sizin de canlı hafızanızda - bence Bernie Sanders'ın başkan adaylığının tüm hayal kırıklıklarına rağmen - adaylığının dahilerinden biri, çünkü solda kırk ya da elli yıllık bir deneyime sahipti, [sloganı] "Herkes için Medicare" idi. Bu sloganın neresi akıllıca diye düşünebilirsiniz. Bu sloganla Amerikalıların yüzde 80'ine ulaşabileceğini biliyordu. "Öğrenci borçları kaldırılsın" ve "Ücretsiz üniversite harcı" sloganlarının potansiyel seçmen kitlesinin büyük bir kısmında yankı bulacağını biliyordu.

O anda mümkün olanın ötesine geçmedi. "Siyasi sınır" olarak adlandırabileceğimiz noktaya ulaştığını düşünüyorum. Adaylığının o noktasındaki sınırı muhtemelen herkes için iş, kamu işleri programları, Yeşil Yeni Düzen, Herkes için Medicare, öğrenci borçlarının kaldırılması ve ücretsiz üniversite öğrenimiydi. Bunlar doğru sloganlardı. Önemsiz görünebilir ama gerçekten öyle değil. Doğru sloganları bulmak için çok çalışmak ve ulaşmaya çalıştığınız seçmen kitlesine karşı duyarlı olmak gerekir.

Özgür Gazze, Özgür İfade

Benim kendi görüşüm, mevcut hareketin bazı sloganlarının işe yaramadığı yönünde. Gelecek bana değil size ait ve ben demokrasiye inanan biriyim. Kendi kararınızı kendiniz vermelisiniz. Ancak benim görüşüme göre, muğlak olmayan, yanlış yorumlamaya yer bırakmayan ve belirli bir siyasi anda en fazla sayıda insana ulaşma olasılığı en yüksek olan sloganları seçmelisiniz. Bu benim siyasi deneyimim.

"Ateşkes hemen şimdi" sloganının en önemli slogan olduğuna inanıyorum. Bir üniversite kampüsünde bu slogan "İfade özgürlüğü" sloganıyla eşleştirilmelidir. Ben sizin durumunuzda olsaydım, "Özgür Gazze, özgür ifade" derdim - slogan bu olmalı. Çünkü bence bir üniversite kampüsünde insanlar konuşmanın bastırılmasını savunmakta gerçekten sorun yaşıyorlar.

'Ateşkes hemen şimdi' sloganının çok önemli olduğuna inanıyorum. Bir üniversite kampüsünde bu slogan 'İfade özgürlüğü' sloganıyla eşleştirilmelidir.

Son yıllarda, üniversite kampüslerinde kimlik siyaseti ve iptal kültürü ortamının ortaya çıkması nedeniyle, ifade özgürlüğü ve akademik özgürlük konuları ciddi şekilde bulanıklaştı. İfade özgürlüğü üzerindeki her türlü kısıtlamaya karşı çıktım ve ifade özgürlüğünü koruma gerekçesiyle kimlik-politik iptal kültürüne de karşı çıkıyorum.

Gurur ya da bencillik olsun diye ya da "ben demiştim" demek için değil, sadece olgusal bir mesele olarak şunu söyleyeceğim: yazdığım son kitapta açıkça şunu söyledim: eğer incinmiş duygular standardını konuşmayı engellemek ya da bastırmak için bir zemin olarak kullanırsanız, Filistinliler şunu, bunu ya da diğerini protesto ettiğinde, İsrailli öğrenciler incinmiş duygular, acı çekmiş duygular iddiasını ve tüm bu dili ve kelime dağarcığını kullanacaklardır ve bu da kendi davaları adına bunu kullananlara karşı kolayca kullanılabilecektir.

Bu, gerçekleşmeyi bekleyen bir felaketti. Bu konuda yazdım çünkü ne olacağını biliyordum, ancak 7 Ekim'den sonraki boyutu tahmin edemezdim. Ancak ne olacağı son derece açıktı.

Bana göre sahip olduğunuz en güçlü silah hakikat ve adalet silahıdır. Asla hisleriniz ve duygularınız nedeniyle susturulabileceğiniz bir durum yaratmamalısınız. Columbia başkanı Minouche Shafik'in] sözlerini dinlediyseniz, her şey incinmiş duygular ve korkuyla ilgiliydi. Tüm bu dil, ifade özgürlüğü ve akademik özgürlük kavramlarını tamamen yozlaştırdı.

Şimdi bu deneyimi yaşıyorsunuz ve umarım ileride bu dil ve bu kavramlar, kendisini sol bir geleneğe ait olarak tanımlayan bir hareketten atılır. Şu anda gördüğünüz gibi, bu dilin sol söylemin içine sızması tam bir felakettir.

Size karşı dürüst olacağım ve herhangi bir yanılmazlık iddiasında bulunmuyorum - sadece siyasetteki kendi deneyimlerime dayanarak söylüyorum: "Nehirden denize, Filistin özgür olacak" sloganına katılmıyorum. Bunu değiştirmek ve sadece "Nehirden denize, Filistinliler özgür olacak" demek çok kolay. Bu basit, küçük değişiklik manipülatif olarak yanlış anlaşılma olasılığınızı büyük ölçüde azaltır.

Ancak bu sloganın acıya, ıstıraba ve korkuya neden olduğunu duyduğumda kendime basit bir soru sormak zorunda kaldım. "IDF'yi destekliyoruz" sloganı ne ifade ediyor? İsrail Savunma Kuvvetleri şu anda soykırımcı bir ordu. Şu anda soykırımcı bir devlete ve soykırımcı bir orduya kamuoyu desteği verilmesine neden izin veriliyor?

Dil o kadar provokatif görünmüyor - "IDF'yi destekliyoruz". Ancak içerik, tabiri caizse, medeni bir akıl ve medeni bir kalp için "Nehirden denize" sloganından on bin kat daha saldırgan ve daha çirkin. Bu sloganla ilgili bir tartışma olmasının tek nedeni - dediğim gibi ben bu slogana katılmasam da, ama katılıp katılmamam ayrı bir konu - incinmiş duyguların konuşmayı engellemek için bir gerekçe olduğu fikrini meşrulaştırmış olmamızdır. Bu benim için tamamen kabul edilemez bir durum; akademik özgürlük kavramına tamamen yabancı.

Sahip olduğunuz en güçlü silah hakikat ve adalet silahıdır.

Bazılarınız bunun burjuva bir kavram olduğunu, sosyal olarak inşa edildiğini ve diğer tüm saçmalıkları söyleyebilir. Ben buna hiç inanmıyorum. Rosa Luxemburg gibi insanların engelsiz, kısıtlanmamış ifade özgürlüğünün en etkili savunmalarını okudunuz, ki kendisi her açıdan olağanüstü bir birey ve olağanüstü bir devrimciydi. Ancak her ikisi de olması, iki nedenden ötürü ifade özgürlüğü ilkesine yönelik herhangi bir kısıtlamayı kabul edeceği anlamına gelmiyordu.

Birincisi, hiçbir radikal hareket, hedefleri konusunda netliğe ve neyi yanlış yapıyor olabileceği konusunda açıklığa sahip olmadığı sürece herhangi bir ilerleme kaydedemez. Her zaman rota düzeltmeleri yaparsınız. Herkes hata yapar. İfade özgürlüğünüz olmadığı sürece, neyi yanlış yaptığınızı bilemezsiniz.

İkincisi, hakikat ezilen halkların düşmanı değildir ve Gazze halkının da düşmanı olmadığı kesindir. Dolayısıyla, Gazze'de olup bitenlerle ilgili doğruların yayılmasını en üst düzeye çıkarmak için ifade özgürlüğüne bağlılığımızı en üst düzeye çıkarmalı ve bu gerçeği bastırmak için herhangi bir bahaneye izin vermemeliyiz.

Neyi Başarmaya Çalışıyoruz?

On binlerce şeyi doğru yapıyorsunuz ve başardığınız ve başardığınız şeyler son derece etkileyici ve birçoğunuzun geleceğini tehlikeye atıyor olması çok etkileyici. Vietnam Savaşı karşıtı hareket sırasında tıp fakültesine gitmek isteyen gençler olduğunu hatırlıyorum - ve eğer tutuklanırsanız tıp fakültesine gidemiyordunuz. Pek çok insan davası uğruna tutuklanmak arasında seçim yapmakta zorlanıyordu. Bu soyut bir dava değildi - savaşın sonunda iki ila üç milyon Vietnamlının öldürüldüğü tahmin ediliyordu. Bu her gün ortaya çıkan bir dehşet gösterisiydi.

İnsanlar tüm geleceklerini riske atıp atmayacakları konusunda mücadele ediyorlardı. Birçoğunuz, bugün bulunduğunuz yere, Columbia Üniversitesi'ne ulaşmanın gerçek bir mücadele olduğu geçmişlerden geliyorsunuz. Bu nedenle cesaretinize, inancınıza derinden saygı duyuyorum ve bulduğum her fırsatta sizin kuşağınızın inanılmaz inancını ve azmini takdir ediyorum, ki bu birçok açıdan benim kuşağımdan daha etkileyici, çünkü benim kuşağımda, savaş karşıtı hareketin bir yönünün de askere alınmanın pek çok insana yük olduğu gerçeğini inkar edemezsiniz. Üniversitede okuduğunuz dört yıl boyunca öğrenci tecili alabiliyordunuz, ancak teciliniz bittiğinde oraya gitme ve ceset torbasında geri dönme ihtimaliniz yüksekti.

Bu yüzden kendinizle ilgili bir endişe unsuru vardı. Oysa siz gençler, bunu dünyanın öbür ucundaki küçük, vatansız bir halk için yapıyorsunuz. Bu son derece dokunaklı, son derece etkileyici ve son derece ilham verici.

Bu girişle birlikte, ilk sözlerime dönecek olursam: Her hareketin kendisine sorması gerektiğini söylemiştim: Hedefi nedir? Hedefi nedir? Neyi başarmaya çalışıyor? Birkaç yıl önce, "Nehirden denize" hareketin bir sloganıydı. Hatırlıyorum da 1970'lerde sloganlardan biri "Herkes bilmeli, biz FKÖ'yü [Filistin Kurtuluş Örgütü] destekliyoruz" idi. 1970'lerde Beşinci Cadde'de bağırmak kolay bir slogan değildi. Çatılara bakıp bir keskin nişancının beni erken yaşta sonsuzluğa göndermesini beklediğimi çok iyi hatırlıyorum.

Bununla birlikte, esasen siyasi bir tarikat olduğunuzda ve istediğiniz sloganı atabildiğinizde çok büyük bir fark vardır, çünkü bunun kamusal bir yansıması veya yankısı yoktur. Esasen kendi kendinize konuşuyorsunuz. Kampüste bir masa kurup Filistin için bildiri dağıtıyorsunuz; ilgilenen beş kişi bulabiliyorsunuz. Bu durum ile potansiyel ve gerçekçi olarak ulaşabileceğiniz çok geniş bir seçmen kitlesine sahip olduğunuz bugünkü durum arasında büyük bir fark var.

Mesajınıza potansiyel olarak açık olan çok sayıda insanın, muhtemelen çoğunluğun, bulunduğu yeni siyasi gerçekliğe uyum sağlamanız gerekiyor. Bazen bir sloganın harekete dahil olanlara ruh veren bir slogan olduğunu anlıyorum. O zaman hareketinize ilham vermek istediğiniz ruh ile ulaşmak istediğiniz hareketin bir parçası olmayan kitle ya da seçmen grubu arasındaki doğru dengeyi bulmanız gerekir.

Böyle bir anda kişinin - muhafazakâr anlamda değil, radikal anlamda - göbeğinden çıkma, egosundan sıyrılma ve her zaman şu soruyu aklında tutma sorumluluğunu azami ölçüde yerine getirmesi gerektiğine inanıyorum: Şu anda neyi başarmaya çalışıyoruz?

Hiç yorum yok: